KLİMA BAKIMI
Aracınıza klima bakımı yaparken
Soğutma gazı en az 6 ayda bir kontrol edilmeli, klima bakımı ve kontrolu yetkili serviste yaptırılmalı, gaz yenilenmesinde öncesinde kullanılan gaz kullanılmaya devam edilmeli, uyumsuz gaz kullanılmamalı. Klimanın randımanlı olması için kış dahil ayda 1 en az 10-15 dk klima çalıştırılmalıdır çünkü kış mevsimi boyunca unutulan klima, yaz geldiğinde sürücülerin otomobilde en çok ihtiyaç duyduğu donanımların başında gelir. Ancak kış boyunca ihmal edilmiş, bakımı yapılmamış klima sistemi, sürekli kullanılmaya başladığında sorun çıkartabilir
klima bozulduğunda ülkemizde bu işten anlayan servis bulmak çok zor. Birçok kişi klima sistemi tamirinin çok pahalı olduğunu bilmiyor. Halbuki alacağınız birkaç önlemle, klimanızı ömür boyu kullanabilirsiniz. Belli dönemlerde yaptıracağınız bakımlarla da olası masraflardan kurtulabilirsiniz.
Klima sistemi kapalı bir devre olduğundan, dışarıdan yapabileceğiniz pek fazla bir şey yok. Dikkat etmeniz gereken ilk şey, sistemi otomobili çalıştırırken ve stop ederken kapalı tutmak. Ayrıca yüksek devirli kullanımlarda klimanın kapalı tutulmasında yarar var. Bunun nedeni, klima kapalıyken sistemdeki yağın ve gazın çökmesidir. Klima kompresörünün motor gibi pistonları vardır. Yüksek süratte, çökmüş olan yağ pistonlara çıkana kadar, pistonlar yatakları çizer. Bu da klima kompresörünün kilitlenmesine neden olur. Yetkililer klima kompresörünün tamirinin yüzde 100 sonuç vermediğini belirtiyor.
Klima sisteminin sağlıklı çalışabilmesi için yılda üç kez kontrol edilmesi öneriliyor. Klima radyatörünün taş, çarpma gibi darbelerden etkiIenip içindeki gazın boşalması sıkça karşılaşılan arızalar olarak dikkat çekiyor. Uzun süre gazsız kalan ya da eksik gazla çalışan klima görevini yeterince yapmadığı gibi, hasarın daha da büyümesine ve onarım maliyetlerinin yükselmesine yol açıyor.
Klima sisteminde soğutmamın oluştuğu nemli bir bölge olan evaparatöre toz zerreciklerinin sızması, zamanla bakterilerin oluşmasına da neden oluyor. Biriken bakteriler, bünyesi alerjiye karşı hassas olan sürücüleri rahatsız ediyor. Evaparatörde biriken bakterileri yok etmek üzere, bu iş için geliştirilmiş antibakteriyel sprey kullanılması öneriliyor. Klima dezenfektasyon spreyi; çimIenme, bakteri, mantar ve küfü önlediği gibi mikro organizmaların yol açabileceği sorunları da çözüyor. Klimalarda RI2 ve R 134a olmak üzere iki tip gaz kullanılıyor. Ozon tabakasına zarar veren R 12 gazının 1995 yılından bu yana Avrupa’da satılan otomobillerde kullanılması yasaklanmış durumda. Bunun yerine, ozon tabakasına zararsız R 134a klima gazı kulIanılıyor.